logo Chytrý Marketing

Reklama na internetu

Jak zhodnotit její návratnost

Mnoho našich zákazníků není odborníky na věci okolo internetu. Je to logické, pokud chtějí být odborníci ve svém oboru. Ať už to jsou majitelé restaurací, kadeřnictví, ubytovacích služeb nebo firmy dodávající zdravotnický materiál, mají jen jeden čas. Tento čas mohou investovat do svého podnikání, do svého oboru nebo do své rodiny, ale všichni asi nechtějí se učit nový obor, kterým dnes jistě "internetový marketing" je. A proto mají nás. Klientům radíme, kam investovat mohou a kde se to nejspíše vůbec nevyplatí nebo pro ně přímo internetový marketing děláme (např. tvoříme weby, zpracujeme SEO nebo vytvoříme PPC kampaň) . Existuje ale několik druhů reklam na internetu, než se k nim ale dostaneme, měli bychom si říci důležitá pravidla, která by měla firma dodržovat, pokud chce být úspěšná.

Hlavní pravidla internetové reklamy

a) mějte svůj web, firma bez webu jakoby neexistovala - V dnešní době je také důležité mít firemní profil na facebooku

b) buďte prezentováni na co nejvíce dalších místech na internetu - Je lepší být na více místech, než na jednom. Pokud internetovou reklamu srovnáme s tou klasickou, např. s billboardem, pak dáme do "placu" malý příklad. K Vaší firmě vedou 2 cesty a můžete mít billboard jen u jedné z nich. Pokud si ale budete moci dát billboard i k druhé cestě, nejspíš reklamou získáte 2 x více zákazníků.

c) prezentujte se tam, kde si myslíte, že dorazí Váš potenciální zákazník (člověk z Vašeho okolí, který o Vaše služby jeví na první dobrou zájem)

d) prezentaci sebe sama nepodceňujte a jednotlivým prezentacím věnujte čas nebo zařiďte, aby tomu čas věnoval nějaký Váš zástupce - nekvalitní prezentace kdekoliv Vám přinese spíše negativa, ale určitě Vám nepřinese nové zákazníky - máme na mysli zejména nekvalitní fotografie, nekompletní kontaktní informace, nekompletní informace o cenách či službách, které nabízíte

e) pokud to neumíte, naučte se spočítat si (odhadnout), zda se Vám reklama vyplatí nebo ne - malý návod nabídneme níže

f) aktualizujte - pište na svůj web či do dalších svých prezentací nové věci - aktualizace je to tou nejdůležitější částí Vašeho internetového marketingu - nevíte, jak na to? Navrhneme Vám řešení, které Vám přinese dlouhodobý úspěch. Poptejte naše služby - aktualizování a zvyšování povědomí o Vaší firmě na internetu.

Druhy reklamy na internetu

a) výkonová
- taková reklama Vám vodí lidi na web
- i tak v některých případech lze těžko odhadnout, zda lidé, kteří Vám přijdou na web, jsou potenciálními zákazníky
- zhodnocení takové reklamy se dá provést tak, že pomocí statistik zjistíte, zda lidé jsou z Vašeho okolí a zda na Vašem webu strávili určitý čas

b) brandová
- brandová reklama (budování brandu, budování image) vypadá tak, že budete mít např. banner na nějakém navštěvovaném serveru, kam chodí i lidé, kteří se o Váš obor vůbec nezajímají a lidé, kteří nejsou z Vašeho okolí
- moc lidí na web nepřivedete a při přepočtu na příchozího návštěvníka se za 1 člověka dostanete na možná neúnosnou cenu (CPC)
- tato reklama je ale o tom, aby si co nejvíce lidí zapamatovalo Vaše logo, značku, hlavní heslo - hlavním cílem tedy není proklik
- taková reklama může např. i říkat něco, co přímo nesouvisí s Vašimi službami (např. staráme se o životní prostředí atd.)

c) kombinace brandové a výkonové reklamy
- taková reklama kombinuje předchozí 2 druhy
- nikdy se ovšem nedá říci, že by tato kombinace byla 50/50, vždy bude reklama buď spíše odpovídat výkonové nebo bude více odpovídat reklamě brandové (budování image)

Jak spočítat/odhadnout návratnost reklamy

Příklad z praxe napoví.

K tomuto existuje velmi jednoduchá cesta. Představme si, že vlastníme kadeřnický salon u Karlova mostu v Praze. Analogicky můžeme přistupovat i k dalším oborům jako jsou např. restaurace, sauny, autoservisy, hotely. Většina lidí totiž hledá s cílem "najít", tj. najít službu, firmu, která nejvíce odpovídá mým požadavkům jak oborově, tak lokálně.

Pokud vím, že např. průměrná dáma, která hledá v centru Prahy kadeřníka, zadá do vyhledávače Google či Seznam nejčastěji frázi "kadeřnictví v centru Prahy" nebo dejme tomu "kadeřnictví Praha 1", tak vím, že právě weby, které se zobrazí ve vyhledávačích na 1-2.straně, navštíví tyto dámy nejsnadněji. A právě tyto dámy (a pánové) jsou mými potenciálními klienty, tzn. klienty, kteří právě poptávají službu, kterou nabízím v místě, kde jsem.

Bohužel ale nejsem jediná firma v okolí, která se o tyto zákazníky je schopná postarat, proto si tyto dámy a pánové mohou vybrat i jinou firmu, která se o ně postará.

Pokud se vrátíme ke konkrétnímu příkladu, máme tedy 2 volby:

a) Je mi jedno, že se o potenciální zákazníky postará konkurenční firma
b) Není mi to jedno, chci, aby se právě o tyto zákazníky postarala moje firma

V případě, že odpovídáte b), můžete pokračovat ve čtení dále :)

Nyní nastává chvíle zhodnocení rozpočtu, který jsme ochotni do takové propagace vložit (ročně).

Kolik chceme investovat do internetové reklamy

a) Investice několika jednotek tisíců ročně (cca 1-15000 Kč/rok)
b) Investice několika desítek tisíců ročně (cca 20 000 - 100 000 Kč/rok)

a) Investice několika jednotek tisíců ročně (cca 1-15000 Kč/rok) = oborové katalogy


Pokud jsme ochotni vložit ročně tisíce, má pro nás smysl prezentace v tzv. oborových katalozích - tzn. katalozích, které se věnují podobným firmám jako je ta naše. V ideálním případě se pak věnují také lokalitě, ve které se naše firma nachází, pokud zastupujeme regionálně zaměřenou firmu. Tou není např. e-shop, který posílá zboží do celé republiky.

Zvážení konkrétního oborového katalogu firem

Firemní profil v oborovém katalogu, který obsahuje různé náležitosti, většinou stojí do 5 000 Kč/ročně. Cena je přibližná vzhledem k tomu, že u každého oboru jsou ceny lehce rozdílné. V další fázi budeme spekulovat s touto částkou.

Pokud vycházíme z předchozího, že se na klíčovou frázi "kadeřnictví v centru Prahy" (vraťme k našemu příkladu) takový katalog zobrazuje na 1.straně vyhledávání přes Google.cz či Seznam.cz, může být pro nás inzerce právě v tomto katalogu velkým přínosem.

Důležité parametry oborového katalogu podle nás

1) jak jsme již zmínili, katalog by měl být na 1.-2.straně na frázi, která je stěžejní pro naše podnikání, tzn. fráze, kterou zadávají naši potenciální zákazníci - z tohoto plyne i návštěvnost, kterou katalog poté má

2) katalog by měl disponovat určitou kvalitou designu, aby se v něm návštěvníci cítili příjemně (pokud se vzhled webu nelíbí nám, bude se líbit našim zákazníkům?) - tato vlastnost má vliv právě na to, zda v něm návštěvníci stráví čas potřebný k tomu, aby našli naši firmu

3) katalog by měl umožňovat prezentovat naší firmu v co nejširší formě, tzn. měli bychom mít možnost do něj vložit co nejvíce informací, které chceme, aby se o nás návštěvníci dozvěděli (podrobnosti o firmě, nabídku služeb, základních produktů, fotografie, odkaz na web, kontaktní informace, příp. ceník, příp. aktuální informace, akční nabídky)

4) katalog může být filtrovatelný, tzn. návštěvníci si mohou vyfiltrovat firmy, které odpovídají jejich přesnějším potřebám, např. podle konkrétnější lokality nebo podle konkrétních služeb

Co pro prezentaci musí udělat firma (majitel či jeho zástupce)

Nad čím by měli majitelé firem zapřemýšlet?JIž jednou jsme to nakousli, jde o to, že sami majitelé rozhodují o tom, jak bude jejich firma prezentována. Firmě, která pro Vás zajišťuje firemní profil v nějaké katalogu tedy musíte dodat:

a) kvalitní fotografie
b) kompletní popis služeb, které nabízíte - pokud máte kvalitně zpracovaný web, pak může firma čerpat z webu
c) aktuální kontaktní informace - url, e-mail, telefonní čísla, facebookový profil atd.

Většina zástupců takovýchto oborových katalogů neví, jaké služby nabízíte a pokud se Vy sami nebudete své vlastní reklamě věnovat, pak reklama nemůže dosáhnout 100% efektu.

Odhadněte výhodnost investice do reklamy v oborovém katalogu


Pro zhodnocení výhodnosti reklamy je důležité určit si cca vlastní průměrnou cenovou hladinu neboli kolik u mě nechá průměrný zákazník peněz při jedné návštěvě či za jednu zakázku - obrat/1 zakázka. Samozřejmě je pro firmu důležitější zisk, ale zůstaňme u obratu.

U kadeřnického salonu můžeme počítat, že pán dá za 1 návštěvu cca 200 Kč, dáma dá 1000 Kč. Tzn. průměrná cenová hladina, pokud by do firmy chodili zákazníci v poměru 50/50 (muži/ženy) by byl obrat 600 Kč/zakázka.

Pokud mi určitá reklama na internetu v ceně 5000 Kč/rok (např. zápis v oborovém katalogu) přinese za tento rok 1 zákazníka, pak je to pro mě obrat 600 Kč. Pokud jich za rok přijde 5, myslíme tedy 5 nových zákazníků, pak mi taková reklama přinesla obrat 3000 Kč.

Na co ale nesmíme zapomínat


Reklama na internetu přináší nového zákazníka, o kterého se inzerující firma (předpokládejme) dobře postará. Zákazník se tedy naučí využívat služeb takové firmy, např. každý měsíc či 2 měsíce či každý rok.

I toto je zásluha reklamy, do které jste investovali zmíněných 5000 Kč, protože bez této reklamy byste tohoto zákazníka neměli. Právě proto je dobré počítat i s tím, že si zákazníka udržíme a přičítat to právě dané reklamě.

Poté bude výpočet takový, že z nových zákazníků máme za daný rok 3000 Kč. Každá slečna/paní se ovšem na vlasy vrací klidně 4xročně, pán nejspíš 6x. V tu chvíli nám ještě přibude 4x1000 Kč a 6x200 Kč, což je 5 200 Kč.

Investice do takové reklamy nám tedy může přinést cca 8 200 Kč v 1.roce, samozřejmě ale generuje výnos i v roce druhém.

b) Investice několika desítek tisíců ročně (cca 20 000 - 100 000 Kč/rok)

Pokud máte na internetový marketing větší budget, dá se dělat více, než vkládat firemní profily do jednotlivých ač zajímavých oborových katalogů. Právě zde je cesta pro SEO Vašeho webu či správné nastavení PPC kampaní.

Zhodnocení návratnosti pak funguje samozřejmě rozdílně.

Novinky

Sledujte nás na Facebooku